Affärskompetens Digilo ger möjligheter till ett effektivare företagande!

Jobbar du för mycket och tjänar för lite? Under två år erbjuder Affärskompetens Digilo olika utbildningar och företagsstöd som hjälper dig och dina medarbetare få bättre koll på hur man arbetar mer effektivt med hjälp av digitala verktyg och kunskaper. Det kostar bara 2000 kr per företag.

Gör intresseanmälan här >>

Medlemsorganisationen Företagarna i Dalarna och Gävleborg, tillsammans med föreningen Affärskompetens Sverige, har därför dragit igång den här satsningen. Även Företagarna i Sandviken och Sandvikens kommuns näringslivsavdelning är partners.

Vi vet hur tufft det är att vara småföretagare, för vi har varit det själva i många år. Vi lever i en föränderlig värld, och det går snabbt! Särskilt i företag med färre anställda kan det bli en utmaning att även hinna omvärldsspana och hålla sig uppdaterad.

Och det har inte blivit lättare under Coronakrisen. Pandemin har visat vikten av att ha koll på digitala verktyg som kan hjälpa företag fortsätta fungera trots krisen, och följa med i den tekniska utvecklingen.

Många har fått ställa om blixtsnabbt och här har flera digitala verktyg hjälpt till: Appar för hemkörning av mat samt möten och utbildningar på distans via datorn är bara några exempel. Och även om affärsidén inte går att utföra digitalt, finns det mycket som kan hjälpa dig sköta, driva och leda ditt företag ännu mer effektiv och lönsamt, även då vi börjar återgå till en mer normal tillvaro.

Affärskompetens Digilo har fått pengar av Europeiska socialfonden (ESF) till utbildningar för småföretag i Gävleborg och Dalarna.

Deltagande företag får ha max 49 anställda och ditt företag kan finnas i vilken bransch som helst, både du som företagsledare och dina anställda får gå på utbildningarna. Som företagsledare kommer du även att få en egen företagsutvecklare som coachar dig på din resa.

Vi har tidigare utbildat 350 företagare i Norduppland inom områdena Ledarskap, Ekonomi, Försäljning och Marknadsföring samt IT och Digitalisering. Företagen som deltog fick fantastiska resultat: till exempel ökade 71% sin lönsamhet, 71% förbättrade sitt ledarskap och 50% anställde eller ville anställa.

Detta gav oss mycket kunskap om vad som verkligen lyfter ett mindre företag, och detta vill vi nu att du ska få ta del av genom behovsanalys, utbildningar, coaching och nätverkande.

Exakt vilka utbildningar som kommer att ingå får du vara med och påverka utifrån ditt behov. Många av utbildningarna kommer att ske på en plats nära dig, andra kommer att ske via webben.

”Utbildningarna kommer vara korta, konkreta och anpassade efter ditt, dina medarbetares och andra företagares behov. Som ett smörgåsbord där du kan välja det du och ditt företag verkligen behöver”

säger projektledaren Sara Hellberg.

 

Fakta om Affärskompetens Digilo

Projekttid: Augusti 2020 – Januari 2023
Geografiskt område: Gävleborgs och Dalarnas län
Målgrupp: Ägare och anställda i företag med 1 - 49 anställda, alla branscher
Deltagaravgift: 2000 kronor per företag
Projektägare: Ideella föreningen Affärskompetens Sverige
Samarbetspartners: Företagarna i Gävleborg och Dalarna, Företagarna i Sandviken och Sandvikens kommun (näringslivsavdelningen)
Antal företag: Vi har plats för 400 företag och deras medarbetare

Projekttid:
Augusti 2020 – Januari 2023

Geografiskt område:
Gävleborgs och Dalarnas län

Målgrupp:
Ägare och anställda i företag med 1 - 49 anställda, alla branscher

Deltagaravgift:
2000 kronor per företag

Projektägare:
Ideella föreningen Affärskompetens Sverige

Samarbetspartners:
Företagarna i Gävleborg och Dalarna, Företagarna i Sandviken och Sandvikens kommun (näringslivsavdelningen)

Antal företag:
Vi har plats för 400 företag och deras medarbetare

 

Exempel på utbildningar

  • Digital kundvård – hur tar vi hand om våra kunder när vi inte träffas digitalt
  • Mötesteknikför digitala möten
  • Digitala rutiner för ekonomi och rapportering
  • Digital marknadsföring och sociala medier
  • Hur ser våra digitala vanor ut på vårt företag och hur påverkar de vår hälsa
  • Olika verktyg för digitala möten, t ex Zoom, Teams.
  • Att leda i förändring och på distans
  • E-handel och nya försäljningskanaler

Ovanstående är endast exempel, exakt vilka utbildningar som kommer att ingå får företagen vara med och påverka utifrån sina behov, men alla syftar till att öka den digitala kompetensen. Vi kommer att skapa utbildningar utifrån det som är mest efterfrågat. Många av utbildningarna kommer att ske på olika platser i länen, andra kommer att ske via webben.

Tidsplan Affärskompetens Digilo

Aug – okt 2020 NÅ UT TILL FÖRETAGEN
Vi sprider information och rekryterar fler företag som vill vara med. Redan i augusti 2020 har 150 företag anmält intresse att vara med. Vi har plats för 400.

Nov 2020 – jan 2021 KARTLÄGGNING AV BEHOV & ÖNSKEMÅL
Gruppmöten (fysiska eller digitala) med deltagarna för att undersöka närmare hur deras vardag ser ut, vilka behov de har och hur projektet kan hjälpa till på bästa sätt. Ett tillfälle företagsledare att tillsammans med sina medarbetare stanna upp och fundera över hur tillvaron ser ut och vad de behöver förbättra.

Feb 2021 – nov 2022 UTVECKLING & LÄRANDE
En lång period av olika utbildningar och även chans för företagsledare att ha möten med våra företagsutvecklare för att kunna få ut så mycket som möjligt av projektets insatser.
Vi arrangerar även några större inspirationsföreläsningar.

Dec 2022 – jan 2023 AVSLUT och UTVÄRDERING

Vilka är vi?

Affärskompetens Sveriges vision är Ett Sverige där alla företag är långsiktigt livskraftiga och hållbara. Vi har lång erfarenhet av att arbeta med kompetensutveckling hos framför allt småföretag och har själva varit småföretagare. Under flera år har vi utarbetat metoder och arbetssätt som skapar motivation.

Mellan 2016 till 2020 var vi medarbetare i EU-projektet Affärskompetens Norduppland med 350 deltagande småföretag. Projektet gav fantastiska resultat samt nya metoder och arbetssätt.

Se gärna vår dokumentärfilm >>

Välkomna att höra av er till oss när ni har funderingar! Kontaktuppgifter hittar du här >>

Frågor & Svar

Vilka får vara med i projektet?

Företag med 1 – 49 anställda (även enskilda firmor) i Gävleborgs och Dalarnas län. 

Vad kostar det att vara med?

2000 kronor per företag för hela utbildningstiden. I övrigt är det endast er tid ni investerar.

Vad behöver man göra för att gå med?

Börja med en intresseanmälan – den görs här

Anmälan är INTE bindande. Sedan tar vi kontakt och berättar mer.  

När är sista chansen att gå med?

Vi tar in företag under hösten. Vi har plats för 400 företag.

Hur många företag finns det plats för?

400 företag

När företagen väl bestämt sig, vad ska de göra då?

Eftersom vi har fått medel från ESF så behöver varje företag som är med fylla i en blankett om statsstöd och godkänna villkoren från ESF. Vi kommer att ge tydliga instruktioner kring detta. Deltagaravgiften  2000 kr ska också betalas in.

Vad händer efter man har gått med?

Under hösten 2020 kommer vi att tillsammans med de deltagande företagen undersöka vilka behov som finns! Företagsledarna bjuds in till möten där man får berätta om hur företagens vardag ser ut, vilka behov av utveckling som kan behövas. Utifrån dessa så kallade behovsanalyser bestäms vilka utbildningar som Affärskompetens Digilo kommer erbjuda.

Vad förväntas av dem som är med?

När ESF finansierar olika utbildningsinsatser så förväntar de sig att få ta del av lärdomar och resultat. För deltagare i Affärskompetens Digilo så innebär det bland annat att man efter varje utbildning får svara på några snabba utvärderingsfrågor. Det bidrar också till att vi snabbt får in era åsikter och kan göra justeringar när så behövs. Om det är så att många uttrycker en önskan om en fortsättnings- eller fördjupningsutbildning så försöker vi lösa det.

Hur mycket tid kommer det ta att vara med?

Det finns inget enkelt svar på den frågan, man väljer själv hur mycket tid man vill lägga. 
Men initialt så bör varje företagsledare/ägare räkna med att avsätta minst två timmar för att titta på nuläget och behovet av nya kunskaper samt för att med vår hjälp planera framåt. Sedan väljer varje företag själv hur många av medarbetarna som ska gå olika utbildningar. Det är inget man behöver bestämma nu under hösten 2020.

Vad får man när man är med i projektet?

Vi startar med att titta på erat nuläge och önskeläge och kartlägga alla behov. Denna kartläggning är något som kan vara till nytta för er företagare också inför andra eventuella satsningar som ni gör utanför denna medverkan. Sedan erbjuds du som företagsledare/ägare och dina medarbetare utbildningar, föreläsningar och workshops under två år (från februari 2021 till november 2022)Dessutom får du som företagsledare träffa en företagsutvecklare minst en gång per år.

En bonus är att du kommer att träffa och skapa relationer med många andra företag och personer, som kan leda till fler affärer och samarbeten. 
Om alla deltagare är lika aktiva så kommer vi kunna erbjuda 2 – 3 utbildningstillfällen per anställd samt 1 inspirationsföreläsning per anställd. 

Alla företagsledare/ägare kommer få 1 – 2 individuella möten med företagsutvecklare. 
Om det visar sig att alla deltagare inte är lika aktiva så blir det mer över till de andra, då spelar det ingen roll att de kanske redan har deltagit i st utbildningar. 

Det kommer också finnas tillgång till inspelade föreläsningsklipp m.m. på vår webb. 

Vilka utbildningar kommer erbjudas?

Exakt vilka utbildningar tas fram gemensamt utifrån de deltagande företagens behov men fokuserar på digitala verktyg som effektiviserar och underlättar vardagen för dig som småföretagare och för dina medarbetareGissningsvis kan det vara utbildningar inom till exempel: 

  • Microsoft 365 (tidigare Office 365), t ex Excel eller Outlook
  • Spara och dela dokument online/i molnet
  • Gör ekonomihanteringen mer digital,t exmejla fakturor 
  • Mötesteknik och bra struktur för digitala möten
  • Olika verktyg för digitala möten,t exZoom, Teams. 
  • Att leda i förändring och eller på distans 
  • Marknadsföring via sociala medier
  • Praktiska digitala verktyg för bättre balans i vardagen
Kommer utbildningarna vara fysiska eller digitala?

Många utbildningar kommer att ske i fysisk form, på olika orter i regionen. Andra utbildningar kommer att ske via webben.

Var kommer utbildningar att äga rum?

Vi kommer att ha några utbildningsplatser som är strategiskt utvalda utifrån tillgänglighet. Målet är att ingen ska ha mer än en timmes bilresa, oavsett var i regionen man bor. 

Hur kommer utbildningarna att gå till?

Utbildningarna kommer vara korta (3-6 tim), konkreta och anpassade efter ditt, dina medarbetares och andra företagares behov. Vi kommer inte att jobba med några långa program, istället ska man kunna välja ut just de utbildningar som man behöver och kan ha nytta av. Tänk er ett smörgåsbord där man väljer vad man helst vill ha. 
Vi lägger stor vikt vid att alla utbildningar ska kunna kopplas till verkligheten och att ni ska ha användning av kunskaperna. Långa teoripass är bannlysta.

Hur kommer företagen att få reda på vilka utbildningar som finns och när de äger rum?

Vi kommer att hålla kontakt med er både via mejl, telefon och sms. Dessutom kommer man att få en del information i samband med utbildningarna. Vi kommer att ha en kalender på vår webb där vi lägger upp information om kommande utbildningar, och det är också där anmälan sker. Ert företag väljer själva vilka utbildningar ni vill ta del av, men vi rekommenderar så klart att ni utgår från företagets behovsanalys och utbildningsplan, annars är det lätt hänt att man bara väljer det som låter intressant istället för det som man faktiskt skulle behöva lära sig. (Vi talar av egen erfarenhet!) 
Ni får en en egen inloggning till vår webb som ni använder vid anmälan till de olika utbildningarna, där kommer ni efteråt också hitta utbildningsmaterialet. 

Måste man vara IT-van för att ingå i projektet?

Nej, det behöver man inte. 

Vilka kommer vara utbildare?

Vi kommer att upphandla externa utbildare som är specialister inom sina områden och vana att utbilda.

Hur gör man för att bli en av utbildarna?

Gör intresseanmälan till oss i formuläret här nedan så kommer vi att mejla dig så fort vi söker leverantörer – då riskerar du inte att missa en upphandling. Vi kommer också att lägga upp alla offertförfrågningsunderlag på vår webb.

De flesta upphandlingar kommer att ske under senhösten 2020 och tidig vår 2021. Inför varje upphandling kommer vi givetvis att specificera vad det är vi söker!

Här kan du anmäla ditt intresse, så ser vi till att hålla dig uppdaterad! >>

Ingår något kursmaterial?

Ja, efter varje utbildningstillfälle finns kursmaterialet digitalt att ladda ner för alla som deltagit. 

Vi som arbetar på Affärskompetens finns tillgängliga för att svara på dina frågor! 

I första hand utbildningsansvarig Vera Andersson på telefon 072 – 215 62 09, eller mejla till vera.andersson@affarskompetens.se 

Fler kontaktuppgifter hittar du på affarskompetens.se >> 

 

Innehåll

Gå med i nyhetsbrevet!

Få senaste nyheterna direkt i mejlen

Genom att använda formuläret ger du oss tillåtelse att hantera dessa uppgifter.